quinta-feira, 6 de março de 2008

o livro negro do colonialismo


marc ferro [dir]: El libro negro del Colonialismo. la esfera de los libros. madrid 2o05.

o livro negro do colonialismo é umha obra colectiva. umha equipa de historiadores/as revisa a história do colonialismo desde o século XVI até a actualidade, parando em etapas conhecidas [o imperialismo ibérico, a trata de escravos e a escravatura, a ocupaçom europeia de áfrica...] e outras que nom o som tanto, quando menos para mim.
afeita como estou ao eurocentrismo vim, com esta obra, que este nos afecta para bem e para mal. neste caso, tanto foi falado e estudado o colonialismo europeu, que muitas de nós desconhecemos outros colonialismos que tenhem operado no mundo mas aos que nom atendemos porque só nós podemos ser os maus, ou porque temos en tam pouca consideraçom o outro que nem sequer consideramos a possibilidade de que também pode fazer animaladas. Ler um pouco sobre as acçons colonialistas da rússia ou japom, ajuda a compreender que o do colonialismo é um fenómeno de grande alcanço e, por desgrácia, nom exclusivamente ocidental.
a obra está dividida em cinco partes, todas elas bem interessantes:
  • O extermínio, onde som revisadas as políticas de destruçom da povoaçom caribenha, indio-americana e aborígem da austrália. O capítulo adicado a este último grupo pareceu-me impressionante, sobretodo porque ainda hoje o estado australiano [e a povoaçom maioritária] semelha nom aceitar a história e negar a sua responsabilidade.
  • A trata e a escravatura, onde se faz un percorrido sobre este fenómeno, achegando-nos também as prácticas de escravatura anteriores à descoberta americana.
  • Dominaçons e ressistências, em que se fam achegas aos processos coloniais em diversos pontos do planeta e com protagonistas diversos [colonizadores e colonizados]. A mim chamárom-me muito a atençom os capítulos adicados à índia, indochina e ao apartheid sudafricano, mas penso que mais pola minha ignorância prévia que porque destaquem em qualidade sobre o resto.
  • A sorte das mulheres, capítulo adicado em exclusiva às sempre esquecidas.
  • Representaçons e discursos, onde som revisados os discursos e contradiscursos edificados en volta do colonialismo, tanto na história e na literatura como na cançom ou no cinema. aqui faltou-me quiçás um pequeno percorrido pola imagem, pola plástica. faltam-me na obra mapas, fotos, debujos, quadros, que há muitos, e mui significativos.
Com se pode comprovar, a obra é ampla e completa, abordando muitos elementos e ofrecendo-nos algo máis que umha visom única e exclusiva.
Eu comprara o livro interessada em conhecer melhor os colonialismos ibéricos e as suas características, mas fum-me deixando levar e, com tempo, uns messes, dei em ler a monografia completa [som quase mil páginas].

Nenhum comentário: